Quick Links:
Tøjsponsor
Table 'renoholm_wine.fusion_winecomments' doesn't exist
Rødvinens temperatur
Så kold skal rødvin være

17. juni 2012 af Holmgård

6-8 grader

Rødvine udtrykker sig optimalt i et ret snævert temperaturinterval. Hvis du tør prøve kræfter med at servere rødvinen decideret kold, altså direkte fra køleskabet, oplever du den ved 6-8 grader, når den er skænket i dine stuevarme glas. Her er store dele af rødvinens smagspotentiale undertrykt, og selvom det kan være lækkert, får du langt fra hele smagsspektret med.

12-14 grader

Tager du vinen ud af køleskabet en halv til en hel time før servering, rammer den dine læber ved 12-14 grader, og begynder her at vise noget mere af sit aromatiske potentiale samtidig med, at den stadig er læskende og saftig.

16-18 grader

Ved 16-18 grader vil de fleste vinprofessionelle opleve den rette balance mellem friskhed, fast struktur og åben næse. Vinen er stadig kølig og som sådan let at drikke, fordi den markerede syre gør den forfriskende.

20-22 grader

Ved 20-22 grader aftager friskheden, og til gengæld åbner næsen sig generøst op med alle sine ynder, inklusive alkoholen med aromaer af anis og lakridskonfekt. Nogle elsker det; andre keder sig.

23-24 grader

Fra 23-24 grader begynder vinen at blive flad og fad og slap, fordi syre og tannin ikke smager nok igennem til at kunne holde formen på vinen. Næsen domineres af alkohol, der fortrænger den frugt, som er vinens kvalitative fundament.

26-28 grader

Ved 26-28 grader har stort set alle rødvine fjernet sig så langt fra det udtryk, vinmageren havde intenderet, at du drikker den på helt eget ansvar. Noget strafferetsligt problem får du næppe, men et formelt gastronomisk forbud får du lige her. Værsgo!
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere en tekst.

Log ind eller meld dig til.

Teksten er ikke vurderet.
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1